Chillen in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Arthur & Janneke - WaarBenJij.nu Chillen in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Arthur & Janneke - WaarBenJij.nu

Chillen in Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Arthur & Janneke

05 Januari 2013 | Thailand, Chiang Mai

Na bezig in Bangkok was het tijd voor chillen in Chiang Mai. Vanuit Myanmar kwamen we namelijk weer terug in Thailand. Terwijl we in Bangkok van alles moesten regelen, was het voornaamste doel nu het vinden van ontspanning. Via de website van Agoda hadden we voor de eerste nachten een fijn hotel geboekt met een mooie korting. Daar hebben we twee en een halve dag in en aan het grote zwembad gelegen. Wat was het heerlijk om even helemaal niks te doen! Lekker zwemmen, lezen en luieren.

Chiang Mai heeft veel kleine, rustige straatjes, wat het een leuke stad maakt om doorheen te slenteren. We hebben genoten van de fijne plekjes voor koffie, fruitsapjes en smoothies, en natuurlijk het heerlijke Thaise eten. De eerste avond ontdekten we een supergoed restaurantje – Mama Thai Food – waar de kok de meest fantastische gerechten bereidde voor slechts 0,80 tot 1,50 Euro per stuk. Hier zijn we vele malen teruggekeerd voor onder andere zijn tom yam kung, panang curry, kip met cashewnoten, en pittige glasnoedelsalade. Maar ook op andere plekken hebben we heerlijk gegeten voor weinig: papaya salade, pad thai, noedelsoep, viskoekjes ... jummie.

Behalve slenteren en eten, hebben we ons twee keer laten masseren. De manier waarop je bij een Thaise massage in allerlei houdingen wordt geduwd en getrokken, vertoont enige overeenkomsten met wat de chiropractor thuis met onze ruggen doet. Het kan soms wat pijnlijk zijn wanneer de massagedame je met handen, voeten, ellebogen en knieën te lijf gaat, maar het resultaat voelt erg goed.

Verder hebben we in Chiang Mai van de mogelijkheid gebruik gemaakt om weer eens een filmpje te pakken. Dit keer was het The Hobbit. Een echte activiteit voor in de kerstvakantie ;-). Daarnaast hadden we tijd om foto’s en video’s uit te zoeken en de lezers van ons blog te verblijden met nieuwe reisverslagen. Op de laatste dag van het jaar blikten we samen terug op wat we allemaal beleefd hebben tijdens het eerste deel van onze reis. Het bevestigde ons gevoel dat we wel wat rust verdiend hadden voordat we aan deel twee beginnen.

Nieuwjaar hebben we in Chiang Mai gevierd. Rondom het oude gedeelte van de stad ligt een gracht met restanten van de oude stadsmuur. Aan de gracht werden door veel mensen lampionnen opgelaten. Dat was heel mooi om te zien. Vlakbij was een markt met veel eetstalletjes. Op Oudjaarsavond hebben we daar allerlei lekkere hapjes gegeten. Vervolgens hebben we ons op het dakterras van ons guesthouse geïnstalleerd, waar we om twaalf uur naar het vuurwerk hebben gekeken. Dat duurde helaas maar kort; gelukkig bleef de lucht nog wel lang bezaaid met lichtjes door de vele lampionnen die overal in de stad werden opgelaten. We hebben er zelf ook een de lucht in gestuurd. Aangezien het maandag was, dacht Arthur dat de lampion ook wel symbool kon staan voor de kip die hij volgens de sjamaan uit Myanmar op een maandag moest loslaten (zie onze blog Op blote voeten van paya naar zedi: http://blue.waarbenjij.nu/reisverslag/4449084/op-blote-voeten-van-paya-naar-zedi ). Maar Janneke vindt dat hij zich er niet zo gemakkelijk van af kan maken.

Hoewel het wat vreemd voelde, hebben we in Chiang Mai helemaal niets bezichtigd. Geen tempels, tijgers, olifanten, jungletours, ziplines of rafting voor ons. Maar dat was ook niet ons doel hier. De stad was zelfs nooit onderdeel van ons reisplan. Eenmaal in Chiang Mai hadden we besloten om er net zo lang te blijven totdat we weer helemaal tot rust waren gekomen. Dat zijn uiteindelijk meer dagen geworden dan we aanvankelijk dachten, maar nu zijn we dan ook echt super relaxed. Arthur is zelfs jaaroverzichten via Uitzending Gemist aan het bekijken. We zijn er nu weer klaar voor om de wijde wereld in te trekken en hebben er zin in! Op naar Laos!

N.B. Behalve jaaroverzichten hebben we op Uitzending Gemist ook naar Arthur op televisie gekeken. Wat zeg je? Arthur op televisie? Jawel, hij is te zien in de volgende twee afleveringen van Welkom in de Gouden Eeuw: Wetenschap (vanaf 12:13), zie http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1315274 en Politiek (vanaf 13:33), zie http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1316614

• 05 Januari 2013 - 13:51

Els Feijs:

Lieve Janneke en Arthur,
    Ik wens jullie alle goeds voor 2013 en een heel fijn deel twee van jullie ongelofelijke reis! :-)
    Els

• 05 Januari 2013 - 16:23

Kim:

Beste Janneke en Arthur, de beste wensen voor het nieuwe jaar. Heel veel reisplezier en vergeet niet op tijd te relaxen. Haha.
    Groetjes Kim en de rest van de familie

• 06 Januari 2013 - 10:24

Andrea Michiel En Fritske:

Luitjes!

Heerlijk lui het ouwe jaar verlaten en 2013 beginnen. Geen beter begin dan een goed begin!!! Ben benieuwd naar de spectaculaire avonturen van jullie in januari en verder.
    KEI VEEL FUN en VAKANTIE IS OOK REIZEN!!! Je bent toch weg!

Dikke 2013 kussen.

De Hanen

• 06 Januari 2013 - 10:52

Sanne:

Hoi lieverds,
    goed gedaan even ontspannen.
    mandeley is nu ook op weg naar Thailand, gaan jullie elkaar net missen.
    foto's doen ons terug dromen naar vorig jaar....zucht.
    Maar hier in nederland is het ook leuk!
    dikke kus
    rsir

• 06 Januari 2013 - 13:21

Odile:

Nog een reislustig en avonturistisch 2013. Op de foto's zien jullie er ontspannen uit. Goed om even op de helft wat dagen niets te doen. Art, wat een tvdebuut. Geniet nog van de ontspanning.

• 06 Januari 2013 - 13:47

Ralf:

Arthur!

Goed om van jullie te horen in 2013!

Fijn jaar gewenst,

Ralf

• 06 Januari 2013 - 18:40

Fokke:

een heel mooi vervolg in 2013 gewenst, groet Fokke

• 07 Januari 2013 - 12:22

Tom:

Dag schatjes!

Een gelukkig 2013 en een voorspoedig vervolg van jullie reis gewenst!

X

Tom en Rob

• 07 Januari 2013 - 18:03

Manuela:

Hoi,

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar, wat jullie goed begonnen zijn zo te zien.
    Na al dat "afzien" mag je ook wel eens een beetje genieten en even lekker ontspannen hoor...
    en dat ging jullie goed af, denk ik zo.

Veel plezier verder daar.

Groetjes Manuela.

• 08 Januari 2013 - 05:03

Mandeley:

Happy New Year,

Af en toe tot rust komen is ook lekker! Jammer dat ik vorige maand te laat zag dat jullie in Bangkok waren, wij zitten nu weer in BKK en Chiang Mai is niet naast de deur. Voor ons zitten t rondreizen erop, tijd om te relaxen. Morgen vertekken we naar t zuiden.
    Veel plezier in Laos x

• 08 Januari 2013 - 11:31

Rik:

Xin nian hao hè, jullie twee!

• 20 Januari 2013 - 14:09

Rob:

Goed dat jullie het even rustig aan doen. Ik kan me goed voorstellen dat jullie inmiddels wel wat reismoe zijn! Da's heel normaal als je al zolang in dit tempo aan het rondreizen bent. Jullie ook nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Een Thaise massage is lekker, maar kan wel erg intensief zijn, kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Arthur, een kip verzorgen is makkelijker dan je denkt. Koop wat graantjes, bakje water, af en toe een grasje. Als ze je dankbaar is legt ze vast nog wel een eitje! Ik zou de kip op zondag kopen, dan hoef je niet zolang te wachten totdat je haar vrij mag laten.

Blijf ook een beetje relaxen onderweg. Less (zien en doen) is (soms) more!
    Knuffel voor Koekie!
    Rob

• 02 Februari 2013 - 22:51

Ingrid:

Nou jullie hebbenn2013 goed ingeluid!
    Wat grappig die filmpjes, Arthur die kraag staat je wel leuk hoor.
    Ik heb mezelf voor t eerst op t witte doek gezien innemen Rotterdamse film op t Rotterdamse filmfestival en naam in de aftiteling - wel helemaal onderaan als figurant natuurlijk. Maar goed zichtbaar in de film hoor, echt grappig.

Liefs Ingrid